LES PRIVAT TK-SD-SMP-SMA-SMK-UMUM SURABAYA SIDOARJO GRESIK. MATEMATIKA, IPA, IPS, FISIKA, KIMIA, BIOLOGI, AKUNTANSI, EKONOMI, BAHASA INDONESIA, BAHASA INGGRIS, BAHASA ARAB, PKN, KOMPUTER. LEMBAGA BIMBINGAN BELAJAR SUPRAUNO: 08222 666 1656

SIAPAKAH REMAJA?

SIAPAKAH REMAJA?


Dalam sebuah Kitab Tafsir dinyatakan:
"Bodoh, dusta, tak terpuji, tergesa-gesa. Ini adalah keadaan remaja apabila tidak mendapat tarbiyyah yang baik, yang menjadi dewasa hanya dengan menurut hawa nafsu yang sedang meledak..."

Remaja adalah kelompok manusia yang sedang melalui satu proses transisi. Mereka telah meninggalkan alam kanak-kanak tetapi belum sepenuhnya mencapai alam kedewasaaan. Dalam bahasa omputih orang kata 'I’m no longer a boy/girl but not yet a man/woman.' Proses transisi ini umpama proses perubahan cecair (cth : air) kepada wap, maka molekul-molekul pertukaran ini menyebabkan ketidak stabilan disebabkan pergerakannya adalah cepat dan tidak menentu.

Samalah dengan remaja, mereka sedang melalui perubahan psikologi dan fisiologi yang cepat. Pada saat jiwa, akal, nafsu, emosi dan lain-lain elemen-elemen yang berada dalam diri mereka sedang bergolak. Mereka tercari-cari identiti sendiri malah role model yang harus di ikuti. Takah usia yang tidak stabil membuatkan mereka inginkan kepada kebebasan tetapi masih tidak memiliki himpunan pengalaman untuk berperanan secara bebas dan merdeka dalam masyarakat. Sedangkan dalam masa yang sama mereka masih memerlukan kasih sayang, perhatian dan bimbingan dari ibu bapa dan golongan dewasa.

Di tahap ini mereka mengalami dan menemui pelbagai situasi dan keadaan dalam suka dan duka, kejayaan dan kegagalan, sempadan dan teladan. Maka lahirlah mereka dengan pelbagai individu dengan pelbagai kelakuan dan sikap. Terjadi bermacam-macam peristiwa yang memberi kesan dalam pembentukan peribadi mereka.

Menurut Abu Hassan Annadawi:
"Penjagaan kita tidak ada ertinya jika mereka menjadi bahan bakar api neraka."

Apakah hal-hal yang kita lihat sebagai masalah remaja?
Mai kita tulis tengok apa dia yang kita rasa atau anggap tu masalah remaja ni terutama yang umur 13 tahun ni sampai umur 21 tahun..

Fenomena Kejiwaan Remaja

Jom kita perhati anak-anak kita yang remaja..Kalau yang macam ana ni..ana ajak la jom kita tengok adik-adik kita sebab ana pun pernah lalui zaman remaja jugak..Pembaca semua pun pernah rasa jugakkan? Cuma tahun dan zaman ja lain..Betul tak?

Fenomena Biasa:

*Suka menyendiri
*Malas/tak mahu beraktiviti di rumah
*Selalu bosan
*Sering membangkang
*Menentang kekuasaan (authority)
*Cenderung kepada kaum berlawanan jenis dan permasalahan seks
*Mengelamun
*Rasa malu yang berlebihan
*Kurang yakin diri
*Sangat kuat beremosi (emotional)

2 Faktor yang mempengaruhi remaja
1. Pertumbuhan dan perkembangan fisiologi dan kejiwaan
2. Persekitaran dan pendidikan

Persoalan yang perlu kita renungkan
1. Sering berbincang dengan putera/puteri anda mengenai mereka
2. Adakah anda meyakini kepentingan perbincangan yang tenang dengan putera/puteri anda?
3. Adakah anda sering menggunakan ’kuasa’ anda sebagai ayah/ibu untuk memaksa pendapat anda atas mereka?
4. Adakah anda membahagikan perbincangan menurut jantina?

Institusi yang menyebabkan kerosakkan
1. Rumahtangga
2. Institusi Pengajian Tinggi
3. Media Massa

Kepincangan dari institusi-institusi ini juga turut menyebabkan remaja yang baik juga terabai.
(refer to article 'Challenges Facing Parents!')


Pendidikan yang perlu dilalui oleh mereka

Tanamlah maghrifatullah, mahabbahtullah dan taat pada Allah dalam diri anak-anak.

Dalam mendidik anak-anak remaja kita memerlukan murabbi yang berkemampuan untuk membentuk peribadi remaja yang soleh/solehah.


Teaching Teenagers: Understand and Encourage
Sumber: rawdha-sakeena.blogspot.com
LBBSUPRAUNO

Author :

Terima kasih atas kunjungan anda. Lembaga bimbingan belajar suprauno adalah lembaga pendidikan yang fokus terhadap pembelajaran siswa agar menjadi pribadi yang unggul dan berprestasi.Dan terima kasih telah membaca artikel yang berjudul SIAPAKAH REMAJA?.
Bagi Artikel!

Artikel Terkait

Comments
0 Comments

belajar